Poreč, Kroatië, vrijdag 18 juli 2014 - Reisverslag uit Poreč, Kroatië van Vandrongelen - WaarBenJij.nu Poreč, Kroatië, vrijdag 18 juli 2014 - Reisverslag uit Poreč, Kroatië van Vandrongelen - WaarBenJij.nu

Poreč, Kroatië, vrijdag 18 juli 2014

Door: Jacky

18 Juli 2014 | Kroatië, Poreč

Vandaag is een echte rustdag, zonder al te veel bijzonderheden op ons programma. Nadat we zijn uitgeslapen (zonder echt “uit te slapen”, in verband met het volgen van het nieuws over het waarschijnlijk neergeschoten vliegtuig van Malaysia Airlines boven Oekraïne) gaan we eerst op het gemak ontbijten. Het is rustig in de ontbijtzaal, wat het vermoeden versterkt dat het hier in het hotel nog niet helemaal het absolute hoogseizoen lijkt te zijn. Misschien dat er eind juli, of in augustus toch nog meer mensen deze kanten op gaan?

Na het ontbijt besluiten we een stukje door de oude stad van Poreč te gaan lopen, waar een aantal bezienswaardigheden te zien zijn. De meest in het oog springende is waarschijnlijk de basiliek van Euphrasius. Het is hier ook vandaag weer erg warm en dus gaan we luchtig gekleed op pad. Helaas blijken er bij aankomst bij de basiliek bordjes te staan die suggereren dat je er niet met korte broek naar binnen mag. Het kan ook zijn dat het alleen maar om badkleding gaat, maar er is niemand bij de ingang te zien aan wie je dat zou kunnen vragen. Omdat we ons hadden voorgenomen om vanochtend niet al te lang door de nauwe straatjes van het oude centrum te lopen, nemen we een paar foto’s van de entree en laten we de basiliek daarom verder voor wat deze is.

Omdat het toch wel een bijzonder gebouw is, hebben we nog even een beschrijving van de basiliek opgenomen:
De bouw van de basiliek begon in de 6e eeuw en geeft nu een representatief beeld van de vroege Christelijke architectuur. Het bouwwerk bestaat uit een atrium, een doopkapel en een basiliek met het paleis en de kapel van de bisschop. Door vele branden, aardbevingen etc. moest de basiliek vaak worden herbouwd of gerestaureerd. Hierdoor bestaat de basiliek uit verschillende historische lagen, waarvan de meest belangrijke de vloermozaïeken uit de 5e eeuw en mozaïeken in de centrale apsis zijn. De basiliek is de eerste kerk in centraal Europa die bestaat uit 3 apsissen en de mozaïeken zijn de belangrijkste schat op het gebied van monumentale schilderkunst uit de 6e eeuw. De oudste fragmenten van de mozaïeken komen uit de 3e eeuw.
Waarschijnlijk is dit dus toch wel een bezoek waard, wanneer je in Poreč op vakantie bent!

’s Middags nuttigen we op ons balkon een zelf bij elkaar verzamelde lunch. Dat is overigens niet zo moeilijk wanneer je net als ons in Hotel Poreč verblijft. Pal naast het hotel zit namelijk een behoorlijk grote supermarkt, waar je al je boodschappen kunt doen. Je kunt er ook duikbrillen krijgen. We kopen er daar ook 1, want alleen Jan is zo slim geweest om er zelf een mee te nemen. Zo halverwege de middag gaan we namelijk weer naar de zee om te zwemmen met de vissen en diezelfde vissen met de duikbril dus eens goed te bekijken. Er zitten toch wel 5 à 6 verschillende soorten vissen hier vlak onder de kust. Geen al te grote, maar best mooie vissen die alleen bang van je zijn als je onverwachte bewegingen maakt of ze achterna zwemt.

Tussendoor het zwemmen liggen we onder grote naaldbomen die hier langs de kust in ruime mate groeien. Heerlijk is het in de schaduw met een zacht briesje erbij. Zodra je in de zon komt is de temperatuur wel een stuk hoger. De meesten van ons lezen een boek of kijken nog even op internet naar de laatste nieuwtjes. Zo gaat de middag weer vlot voorbij en komen we even lekker tot rust. Morgen is het alweer tijd om te vertrekken uit Poreč en verder in zuidwaartse richting te rijden, naar de plaats Biograd. Onderweg wacht ons dan mogelijk ook nog een verrassing, die de Wildlife Count van morgen wellicht een wat interessantere aanblik zal geven.

Tenslotte nog even een “pijnlijk” verhaal. Toen we na het zwemmen namelijk terugkeerden naar het hotel dachten we de lift te nemen naar boven. Onze kamers bevinden zich namelijk op de 3e verdieping van het hotel. De lift had echter niet zoveel zin, om 4 van die zware personen (uiteraard hoofdzakelijk veroorzaakt door al dat water uit de Adriatische Zee dat nog in onze zwemkleren zat, maar dat snappen jullie wel) naar boven te vervoeren. Conclusie: nadat de liftdeuren waren dichtgegaan hebben we een gezellige 5 minuten op de vierkante meter beleefd met een vrij irritante beltoon in een warme lift. Wij konden er wel om lachen, maar iets zegt ons dat het tijd wordt dat deze lift (geschikt voor 400 kilo, als je de borden moet geloven, wat je dus duidelijk NIET moet doen) eens wordt vervangen of op zijn minst nagekeken. Mogelijk dat men dit hier wel vaker meemaakt, want de receptiemedewerker had ons al snel weer uit de lift bevrijd.

Nadat we vanavond gegeten hebben doen we nog wat boodschappen voor onderweg. Morgen zoals gezegd dus alweer tijd om te verkassen. Dat mag je letterlijk nemen, want we voelen ons morgen waarschijnlijk ook echte kasplantjes. Een groot deel van de dag zal waarschijnlijk worden doorgebracht achter het glas van de auto (het is ruim 4,5 uur rijden) met een temperatuur van om en nabij de 34 graden in het vooruitzicht. Zoals gezegd, morgen hopelijk een interessantere opsomming. Vandaag komen we niet verder dan de onderstaande:

WILDLIFE COUNT: 5 à 6 soorten vissen, een vermoedelijke zeeslak, een hoop meeuwen en 4 sardientjes in blik (in de lift dus)