Yosemite,Crane Flat campg, zondag 7 augustus 2016 - Reisverslag uit Yosemite Valley, Verenigde Staten van Vandrongelen - WaarBenJij.nu Yosemite,Crane Flat campg, zondag 7 augustus 2016 - Reisverslag uit Yosemite Valley, Verenigde Staten van Vandrongelen - WaarBenJij.nu

Yosemite,Crane Flat campg, zondag 7 augustus 2016

Door: Jacky

07 Augustus 2016 | Verenigde Staten, Yosemite Valley

Vandaag staat de “grand tour” van Yosemite National Park op het programma. De hele dag gaan we rondrijden langs allerlei uitzichtpunten en onderweg worden ook een aantal wandelingen gedaan.

’s Ochtends is het alweer vrij vroeg opstaan, want we willen rond 8 uur vertrekken. “Waarom zo vroeg?” zullen jullie je misschien afvragen, het is immers vakantie? Nou, in het algemeen is de reden dat vroege vogels schijnbaar meer kunnen zien op een dag, maar vandaag is daar nog een extra reden voor. En die reden is, dat Yosemite National Park het drukst bezochte nationale park van Amerika is.

Een voordeel van Yosemite is trouwens de hoge ligging van het park. Daardoor is het overdag weliswaar ruim 30 graden, maar ’s avonds en ’s nachts koelt het hier lekker af. Dat scheelt een boel, wanneer je na een lange dag toe bent aan een goede nachtrust. Zelfs een dekbed is hier geen overbodige luxe. Ook ’s ochtends vroeg is het nog behoorlijk fris. We beginnen de dag dan ook met een lange broek en een trui of vest.
De ochtend door stoppen we op veel verschillende plekken. We rijden voornamelijk door de vallei, die het hart van het nationale park vormt: Yosemite Valley. Dit is een lager gelegen deel van het park, zodat het hier wel sneller warm wordt als op de wat hoger gelegen camping. Al rijdende worden de lagen kleren langzaam maar zeker minder en maken de lange broeken plaats voor korte exemplaren. Tegen de middag loopt het kwik al op naar waarden rond de 30 graden. Uiteindelijk zou het vandaag rond 33 graden in het park worden, als je de weersvoorspellingen mag geloven.

En dan natuurlijk het belangrijkste van al: wat zien we op de “grand tour” allemaal? Nou, een heleboel natuurschoon. Wat dat betreft hoort Yosemite zeker tot de buitencategorie. De gletsjers hebben hier hun werk goed gedaan, waardoor diepe valleien zijn ontstaan met daarom hoge, zeer hoge, rotsformaties. Veel grote losstaande rotsen, die ook wel monolieten worden genoemd. De allerbekendste daarvan: juist “El Capitan”. De enorm hoge, nagenoeg verticale monoliet, staat vandaag te blinken in de zon. We zien hem van zeer veel verschillende uitzichtpunten en iedere keer is hij/zij indrukwekkend!

Her en duikt ook wildlife op. Vandaar dat we vandaag ter afwisseling de WILDLIFE COUNT maar even tussendoor doen. Wat hebben we zoal gezien: veel eekhoorns, 2 herten (dit keer niet dood), steller Jays (vogels die enigszins lijken op een vlaamse gaai, maar een nóg mooiere blauwe kleur hebben), heel veel vlinders (van groot tot klein, inclusief een aantal erg mooie en grote, waaronder een meerdere koninginnepages) en diverse roofvogels. Alhoewel er op de camping en op meerdere plekken in het park waarschuwingsborden staan, houden de beren zich vooralsnog verscholen. Nu is dat eigenlijk ook niet zo gek, gezien de enorme mensenmassa die we vandaag in het park tegenkomen. Af en toe is het letterlijk filerijden en op een aantal plaatsen worden zelfs verkeersregelaars ingezet om alles in goede banen te leiden. Maar goed dat we op tijd zijn begonnen, want later op de dag zijn een aantal van de meest populaire uitzichtpunten echt een beetje overbevolkt.

Aan het eind van de middag staan we bij een startpunt van een wandeling met beide campers naast elkaar op een parkeerterrein. Een mooie gelegenheid om de luifel van de camper voor het eerst uit te proberen. Zodoende maken we een overkapping die nagenoeg van camper tot camper loopt en waarmee we, enigszins minder sociaal, zeker 3 parkeerplekkenbezet houden. We malen er vandaag niet om en genieten van deze luxe plek. Hier genieten we ook van het avondeten, voordat we richting de laatste stop van de dag rijden. Die stop is “Glacier Point”, een uitzichtpunt waar de mooiste foto’s rond zonsondergang genomen kunnen worden. Zonsondergang is hier rond 20 uur en daarna koelt het snel af. Glacier Point ligt ongeveer 1,5 uur verwijderd van de camping. Dat betekent dat ook vanavond weer geen vroegertje wordt. En dat terwijl morgen één van de grootste uitdagingen op ons wacht: een wandeling van circa 13 kilometer door de hete Yosemite Valley.

Maar Glacier point maakt de belofte van mooie foto’s zeker waar. We zijn er even voor zonsondergang en kijken vanaf dit uitzichtpunt over een groot deel van de vallei uit. Een vallei die door werkelijk enorme, massieve, door gletsjers bewerkte rotsformaties en monolieten wordt omgeven. De bekendste die je vanaf Glacier point kunt zien is de zogenaamde “Half Dome”, een half ronde, zeer hoge en volledig afgesleten gevaarte. Wanneer de zon bijna ondergaat wordt de Half Dome sprookjesachtig verlicht. Het bovenste gedeelte krijgt door het avondlicht een soort van bronzen gloed over zich. Het is bijna niet te beschrijven, daarom hoop ik dat we jullie foto’s kunnen laten zien. Maar geloof ons maar, wanneer we zeggen dat dit een werkelijk uniek beeld geeft. Echt tijdstippen voor vakantiegangers die van foto’s maken houden: zonsopgang en zonsondergang. Het betekent dat we ook vanavond weer pas laat op de camping terugzijn, maar het was het zeker waard!

Tenslotte nog maar even vermelden dat Jacky en Patricia deze vakantie echte sterren zijn in de verkeerde afslag pakken. Door het plaatsen van een tussenpunt in de Tomtom route, die net even iets te ver van de goede weg afligt, zijn ze vandaag niet 1, maar 2 maal verkeerd gereden. Moet je toch ook een bepaald talent voor hebben, nietwaar?