Ucluelet, Pacific Rim, 20 juli 2013 - Reisverslag uit Ucluelet, Canada van Vandrongelen - WaarBenJij.nu Ucluelet, Pacific Rim, 20 juli 2013 - Reisverslag uit Ucluelet, Canada van Vandrongelen - WaarBenJij.nu

Ucluelet, Pacific Rim, 20 juli 2013

Door: Jacky

21 Juli 2013 | Canada, Ucluelet

Vandaag kunnen we een beetje uitslapen, wat ook wel nodig is na alle gave indrukken van gisteren. De af te leggen afstanden zijn kort, maar toch kunnen we weer een hele dag vullen met de bezienswaardigheden in Ucluelet en tussen Ucluelet en Tofino langs de Pacific Rim Highway.

De plaatselijke VVV is al door ons bezocht op de heenweg naar deze kant van Vancouver Island. We beginnen daarom vandaag direct met een bezoek aan het aquarium van Ucluelet. Een klein, maar toch wel heel bijzonder aquarium. Wanneer we binnenstappen zien we 1 groot en een heleboel kleinere aquaria. Het bijzondere is verder niet zozeer dat alle zeedieren in de aquaria hier uit de buurt komen en dus in de wateren rondom rondzwemmen. Nee, veel bijzonderder is het feit dat na ieder toeristenseizoen de zeedieren weer worden losgelaten in het wild. Om dit te kunnen doen worden de dieren die voor het begin van het seizoen worden gevangen ook wild gehouden. Een mooi voorbeeld daarvan vormen een aantal octopussen die voor onze ogen worden gevoerd met levende krabbetjes en krabben (al naar gelang de grootte van de octopus in kwestie). Levende have dus, waar de dieren zelf achteraan moeten. En dat gaat snel, heel snel in het geval van de octopus. Voor je het weet duikt die op een krab, omwikkelt hem met zijn tentakels en spuit een neurotoxine (een soort verlammend gif) in de krab, die daardoor verlamd raakt. Sappen die de octopus vervolgens afscheid en die via een door het beest gemaakt "gat" in het prooidier worden gespoten zorgen ervoor dat de krab verandert in krabbensoep, die de octopus vervolgens opslurpt.

Naast octopussen zien we veel andere, grotere en kleinere zeedieren en andere zeeorganismen. Denk bijvoorbeeld aan veel verschillende, soms prachtig gekleurde, soms allemachtig vreemd gevormde vissen. Zeesterren, zeekomkommers (zoek die maar eens op, als je niet weet wat dat zijn), krabben, kreeften, zeeëgels, kwallen, POLIEPEN enzovoorts. Verschillende van de kleinere aquaria zijn open aan de bovenzijde en je mag de organismen die daarin zitten aanraken en zelfs oppakken. Na aanvankelijke aarzeling zijn de dames Mellissa en Patricia helemaal in hun element hierbij, waarbij een zeester moeite heeft met afscheid nemen van Patricia, of was het nou andersom, of had de zeester zich gewoon gigantisch vastgezogen aan Patricia's hand?

Na een leerzame 1,5 uur in het aquarium te hebben rondgelopen rijden we verder. Een eind verderop langs de weg naar Tofino stoppen we bij Radar Hill. Een overblijfsel uit de koude oorlog, toen op deze plaats radarsystemen van de Amerikanen/Canadezen opgesteld stonden om eventueel door de Sovjetunie afgeschoten langee-afstandsraketten snel te kunnen detecteren. Uiteindelijk blijkt niet meer veel van deze radarpost overgebleven te zijn. We rijden daarom al snel weer verder.

Dan komen we langs een stopplaats waar 2 wandelroutes door het "regenwoud" te vinden zijn. Wij lopen 1 van de routes en komen erachter dat ook hier weer heel grote bomen staan. Verder is het bos dichtbegroeid, zoals jullie ook wel zullen kennen van de tropische variant van een regenwoud, die je vaak in natuurdocumentaires ziet. De wandelpaden zijn ook hier weer verhard met loopplanken, de zogenaamde "boardwalk" blijkt populair te zijn op Vancouver Island.

Nog een stuk verderop trekken we de wandelschoenen nogmaals aan voor een zogenaamd Bog Trail. Bog is de Engelse naam voor een soort ven. In dit geval een goeddeels drooggevallen ven, maar wat hier voornamelijk opvalt is de compleet andere natuur die zich hier heeft ontwikkeld ten opzichte van het regenwoud van slechts een paar kilometer (!) verderop. De bomen hebben hier "bonzaitrekjes", veel kleiner en met een gedraaide groeivorm. Je waant je binnen het uur in een compleet andere wereld! Absoluut een aanrader om dit eens te gaan bekijken en de wonderen van de natuur met eigen ogen te aanschouwen.

Na het Bog Trail gaan Jacky en Patricia terug naar de camping om te douchen. Jan en Mellissa vervolgen de route nog even voor nog een wandeling en zij zien even later een zware beer (nummer 12 van deze vakantie) langs de weg zitten. Samen met nog wat herten en vogels, waaronder een prachtig blauw exemplaar die we zagen bij de Bog Trail, is dit toch ook weer een mooie dag voor de Wildlife Count. Minder spectaculair dan gisteren, maar toch...

Vanavond hopen we nog een keer het kampvuur aan te steken. We ruiken Vancouver namelijk al. Morgen verlaten we Vancouver Island om al een eind in de richting van die grote stad, tevens eindhalte van deze reis te gaan rijden. Onze voorraad bier, worst en broodjes moet nog op en welk een betere manier om je daar op die typisch Canadese wijze vanaf te helpen? Wij weten geen betere manier in ieder geval.

PS Jan en Mellissa zijn op dit moment nog naar een vuurtoren gaan kijken en melden ons dat ze daar vanaf de kant 2 bultruggen zien zwemmen!

En helemaal tot slot de:

WILDLIFE COUNT: herten, een zeearend, diverse vogels, een zwarte beer en een heleboel zeedieren (die laatste uiteraard in het aquarium van Ucluelet, ga er eens kijken, absoluut een bezoek waard!) en 2 BULTRUGGEN (MOET NOG BEVESTIGD WORDEN DOOR FOTO'S OF FILMPJE(S))

• 21 Juli 2013 - 10:34

Stanny:

Prachtige verslagen van jullie avonturen. je moet er wel tijd voor uittrekken en dan komen de foto's en filmpje s nog.
    Gisteren BBQ bij Antoine gehad, was erg gezellig en het was gelukkig iets minder warm.
    Vandaag wordt het hier 30+ en de komende dagen gaan we naar 35 voorspellen ze.
    Hier verder alles ok.
    groetjes, Pa