Lund, 15 juli 2013 - Reisverslag uit Powell River, Canada van Vandrongelen - WaarBenJij.nu Lund, 15 juli 2013 - Reisverslag uit Powell River, Canada van Vandrongelen - WaarBenJij.nu

Lund, 15 juli 2013

Door: Jacky

16 Juli 2013 | Canada, Powell River

Wat een luxe vandaag, we hoeven zelf namelijk niet voor ons ontbijt en ook niet voor de lunch te zorgen. Daar zorgt John van Footprint Nature Explorations voor namelijk. Of eigenlijk, John's vriendin, want die heeft de lunchpakketten samengesteld en ze werkt ook bij Nancy's Bakery, een soort bakkerij waar je ook allerlei broodjes kunt krijgen. Die zaak is hier in het haventje van Lund, op 2 minuten lopen van onze campers. Ook John komt hiernaartoe met de kayaks, hoe makkelijk wil je het hebben? De vakantie lijkt volgens een aantal van ons nu pas echt te zijn begonnen, haha.

Nancy's Bakery is duidelijk gericht op een publiek met grote trek, want het ontbijt is een hele mond vol (monden, beter gezegd, of misschien is opslagschuren een beter woord). Kortom, we beginnen met genoeg brandstof aan onze kayaktocht naar de Copeland Islands, die hier vlak voor de kust liggen. Behalve zere schouders zijn het alleen maar positieve indrukken die we tijdens deze kayaktocht opdoen. John is goed geinformeerd over de plaatselijke flora en fauna en is een prima gastheer. Onderweg stoppen we op een eiland om een kort tochtje te maken te voet met uitleg over de first nations (de oorspronkelijke bewoners van Canada) die in dit gebied leefden van wat het water en het land hun te bieden had. Denk dan aan vis, andere zeedieren, ja ook walvissen harpoeneerden die mensen vanuit een kano gemaakt van een uitgeholde boom!, bessen, etc etc). Vandaag de dag zie je nog resten daarvan op de Copeland Islands, plaatsen waar opgravingen van die beschaving zijn gedaan zijn gemarkeerd door pas neergezette afscheidingen en ook boomstammen die nog inkervingen vertonen, van waaruit het boomhars stroomde dat de mensen voor allerlei doeleinden gebruikten.

Na een aantal uren gepeddeld te hebben, gaan we lunchen op een eiland. We "landen" de kayakken in een baai dier eruitziet als het bounty eiland uit de reclame. Geen palmbomen, maar verder alle ingrediënten aanwezig. Heerlijk, zo in de zon een beetje sandwiches naar binnen werken, terwijl John op een meegebracht 2-pits gasbrandertje thee en koffie voor ons zet.

Na de lunch kayakken we naar een kaal rotseiland, waar we, na 's ochtends al een half dozijn zeearenden (met die mooie witte koppen) gezien te hebben, gek genoeg de meeste wildlife gaan spotten vandaag......Wat dachten jullie bijvoorbeeld van een hele troep zeehonden die lekker in het zonnetje liggen te luieren en nieuwsgierig het water induiken en rond de kayaks met ons mee komen zwemmen? Verder ook een heleboel watervogels, waaronder zwarte scholeksters (zoals bij ons, maar dan alleen zwart met een vuurrode snavel), een aantal alken (verwant aan pinguins), meeuwen, eendensoorten, enz. Het is daar prachtig, het lijkt wel of we in een natuurfilm zijn beland!

's Ochtends om 9 uur kregen we de uitleg over de kayaks en rond 9.30 uur zijn we vertrokken. Voordat we weer terug zijn in het haventje van Lund wijst de klok 15.30 uur aan. Een schitterende 6 uur liggen achter ons. Onder de indruk nemen we afscheid van John en gaan we 's avonds nog even genieten in een restaurant aan het water, alvorens we rond een kampvuurtje de avond in Canadese stijl zullen afsluiten.

WILDLIFE COUNT: krabben, zeesterren (in allerlei kleuren), kwallen (rood en wit), 20 a 30 zeehonden (de tellingen lopen uiteen), vele watervogels en zeearenden. Het kan minder op een doorsnee dag, nietwaar? Ook reigers en meeuwen ontbreken niet!

PS iedereen die naar dit deel van Canada op reis gaat en een machtig mooie excursie met een vriendelijke Nederlandse gids wil meemaken, check http://www.footprint-natureexplorations.ca/

• 16 Juli 2013 - 13:13

Celine:

Waarom zitten jullie zo ver weg, bij ons hier op de Westerschelde zie je dezelfde Wildlife als daar.
    Alleen de natuur zal daar mooier zijn. Veel spierpijn van het kanoen????
    Hier alles O.K. Het weer blijft standvastig warm en droog.
    Geniet er nog maar van. Als het goed is moeten jullie ook nog op orka jacht.
    groetjes Celine

• 16 Juli 2013 - 15:34

Celine:

vandaag jullie kaartje gehad uit de Canadian Rockies, bedankt. Wat een mooie natuur, ik kan me goed voorstellen dat jullie genieten. Ik ben dan ook benieuwd naar de vele foto`s die jullie getrokken hebben.
    Hoeveel tijd moeten we er voor uittrekken om ze allemaal te zien?
    Nog een weekje en dan zit het er al weer op, dan zijn wij bijna aan de beurt.
    groetjes Celine

• 17 Juli 2013 - 00:41

Patricia:

We hebben inderdaad wel een beetje last van de schouders.
    Het is hier ook weer goed warm. Zeker 25 graden. Net op de veerboot naar vancouver island nog een bultrug gezien in de verte!
    Ik denk dat we wel ff tijd nodig hebben, aangezien het fototoestel al 2x is leeggemaakt op de externe hardeschijf, en er zo'n 700 foto's op het fototoestel passen. Tel uit je tijd ;)

Veel groetjes vanaf vancouver island!